Recept: Angelas Choklad Beskvier

Mums, detta recept är verkligen värt att testa, mums så gott det blev. I förrgår när jag gjorde tårtan till mammas granne så stod vi alla här och åt upp alla rester som blev kvar i bunken när min pappa säger "angela jag vill att du gör beskvier nåndag"

Sagt och gjort, idag testade jag. men jag ville inte ha vanliga choklad beskvier med smörkräm så jag valde att byta ut smör krämen till fransk nougat fluff. och OJ vad gott det blev. men jag rekomenderar att man inte gör så här stora som jag gjorde, utan gör gärna ganska så små för dom blir mäktiga.

Dekorerade med liljor som jag tränar på att göra till brors bröllop. dessa är gjorda i kristyr dömm dom inte för hårt nu är ni rara jag håller på och tränar för fullt för att få till liljorna



Detta recept är beräknat på ca 16 stora beskvier, men nästa gång gör jag dom så att man får ut ca 25 st.

Beskvi botten

300 gram mandelmassa
2 äggvitor
1 dl socker

Blanda samman alla ingredienser gärna med degkrokar eller i en bakmaskin, när degen är helt ihopblandad låt den då stå och vila i 30 min.
klicka sedan ut och platta till degen på en plåt med bakplåtspapper. gräddas i ugnen på 175 grader i ca 20-30 min. håll koll på dom för det går fort för dom att brännas så fort dom får lite färg. när dom är snyggt gyllenbruna, då är dom färdiga.

Tips tänk på att inte göra bottnarna för tjocka, dom sväller i ugnen. jag tyckte inte att som smälte ut något utan dessa blir bara större på höjden

Fyllning: Fransk nougat fluff

4 fpk dubbel fransk nougat (marabou)
100 gram mörk block choklad
4 dl grädde

dela chokladen i mindre bitar och smält tillsammans med 2 dl grädde på låg värme under omrörning. när chokladen helt har smät tillsätt då resten av grädden och rör tills du får en jämn smet. låt sedan stå i kyla i minst 2 timmar
Vispa sedan upp till en tjock fluffig kräm, lägg sedan en klick mitt uppe på bottnarna OBS, man lägger fluffet på baksidan av beskvi botten, alltså på den delen som har legat neråt på plåten. botten ska vara kalla. bre sedan ner mor kanterna så att du får en topp mitt uppe på beskvin, alternativt spritsa ut fluffen på beskvi botten. låt dom nästan klara beskvierna stå svalt 1 timma innan nästa moment

Tips desto längre tid du låter fluffen stå och svalna desto hårdare blir den

Topping Choklad

200 gram mörk block choklad

smält chokladen på låg värme alternativt smält i vatten bad eller i micro. häll över i en skål i lagom storlek så att du lätt kan vända ner beskvierna i den.
Ta sedan beskvierna och vänd ner dom så att det precis täcker fluffet, ställ sedan beskvierna på tork uppe på ett galler så att all överflödig choklad kan rinna av. lägg gärna ett bakpåts papper under.
låt som stå tills chokladen har stelat, färdiga att servera!


Kristyr

2 ägg vitor
1 msk ättika
ca 5 dl florsocker

Vispa upp äggvitan och ättikan fluffigt, tillsätt sedan florsockret lite i taget under konstant vispning, tillsätt så mycket så att du får en hård smet. Tillsätt där efter ev. färg. Klar att använda

Tips ibland händer saker medans man spritsar, telefonen ringer, barnen skriker eller liknande. under denna tid kan det hända att kristyren i påsen hinner stelna. lägg på ner spritspåsen i en tät fryspåse, lägg den i en skål eller stor the kopp och häll på varmt vatten. då brukar den mjukna upp sig!

Kommentarer
Postat av: emelie

MM, ser supergoda ut :D Vilka fina blommor du lyckats göra. :)

2009-03-09 @ 08:09:02
URL: http://thisyearismine.blogspot.com
Postat av: Ann

Liljorna var ju superfina! Vad duktig du är som kan göra så i kristyr! Och biskvierna lät väldigt gott, det ska definitivt provas nån dag!

2009-03-09 @ 09:15:18
Postat av: L...

Å guuuuud vad gott det ser ut!!!

Å du, döm dig inte för hårt - blommorna var superfina!



Själv håller man på med en socker-detox, känns lite svårare när man ser sånt här gott :(



Kraaam

2009-03-09 @ 11:01:07
URL: http://livetidag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0