Tårta med Geisha Fluff och Citron fromage

Ny tårta som utlovat! Tårtan är en fika tårta till Cessan och hennes kompis Linnea.
Då jag fortfarande är hemma hos Cessan så har jag inga tyllar eller utstickare så alla dekorationer är gjorda på fri hand samma som på förgående tårta. där av den lite halvtaskiga kvaliteten! Men jag är endå väldigt nöjd med rosorna då det är första gången jag ger mig på att göra små rosor!

Tårta med geisha Fluff och Citron fromage. spacklad med grädde täckt med marsipan, dekorationer i Marsipan och choklad samt sockerkulor!




Recept

Geisha fluff
150 gram Geisha Choklad
50 gram mörk block choklad
 4 dl grädde

dela chokladen i mindre bitar, smält chokladen på väldigt låg värme med grädden. (obs viktigt att smälta på låg värme annars kommer den inte gå att vispa upp.)
Låt smeten sedan svala helt i kyla, vispa sedan upp till en fluffig smet. Tänk på att det är lätt att vispa för mycket och då spricker fluffet så ta  det lugt, eller vispa upp lite av smeten i taget om det är första gången du testar.

Citron Fromage (4 portioner om man enbart vill göra fromagen)
4 blad gelantin
4  äggulor
100gr strösocker
1 st citron
3 dl vispgrädde

Blötlägg gelantinet vispa sedan upp äggulorna tillsammans med sockret till en fluffig smet
Riv citron skal och kläm sedan ut saften från, Smält gelantinet i vattenbad och blanda sedan ihop citronsaften och gelantinet. häll sedan ner i äggblandningen vispa grädden och vänd sedan ner den i fromage smeten. låt stå svalt i minst 30 min.
Vill man ha en riktigt hög tårta kan man göra detta recept 1,5 gånger! jag har bara gjort den 1 gånger receptet!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Låter urgott!! Ska göra födelsedagstårta tills på fredag och kom på att jag hade en massa geisha kvar från vinsten på Liseberg! TACK FÖR RECEPTET!! Kram Emelie

2011-08-24 @ 18:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0