Tårta med Hallon färskost Mousse och Geisha Fluff

Provsmaknings tårta till min kära bror och hans blivande fru. Bror min önskade själv en rosa/turkos elefant tårta så..... Jag gjorde så gott jag kunde på så lite tid som möjligt ;-)
Tårtan och dekorationer är gjorda i sugar paste, dekorerad med silver kulor och socker kulor i vitt och rosa. Sprayad med pärl spray.




Hallon färskost Mousse
200g frysta hallon
1/2 dl vatten
1/2 dl socker
100g färskost
1 dl florsocker
4 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Koka upp hallon,vatten och socker, passera genom en sil. Blötlägg gelantinet, Ta lite av hallonen och häll tillbaka i kastrullen, och under uppvärmning smält ner gelantinet i kastrullen. Blanda sedan ihop all hallon och tillsätt färskost och florsocker. Vispa grädden och blanda ner hallonröran. Låt stå i kylen i minst en timma.

Geisha fluff
150 gram Geisha Choklad
50 gram mörk block choklad
 4 dl grädde

dela chokladen i mindre bitar, smält chokladen på väldigt låg värme med grädden. (obs viktigt att smälta på låg värme annars kommer den inte gå att vispa upp.)
Låt smeten sedan svala helt i kyla, vispa sedan upp till en fluffig smet. Tänk på att det är lätt att vispa för mycket och då spricker fluffet så ta  det lugt, eller vispa upp lite av smeten i taget om det är första gången du testar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0