Tårta med Hallon färskost Mousse och Japp Fluff

Så och så dagens sista tårta, alla hjärtans dag fika tårta till min engelska mamma, Micke och Lisa samt min lilla familj så att Bror och hans blivande kan provsmaka på denna kreation oxå. (inför bröllopet)
Dessvärre så var jag lite små stressad när jag slängde ihop den så Sugar pasten sprack på vissa ställen :-( men men god som attans blev den :-) så passade jag på att träna på att göra band runt om, denna blev med stjärnor på. tänkte ha nåt liknande på bröllops tårtan som är beställt till i Maj...

Tårtan är täckt med pärl sprayad vit Sugar paste , dekorationer i sugar paste, choklad hjärtan, silver kulor och socker pärlor i vitt och rosa.




Hallon färskost Mousse
200g frysta hallon
1/2 dl vatten
1/2 dl socker
100g färskost
1 dl florsocker
4 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Koka upp hallon,vatten och socker, passera genom en sil. Blötlägg gelantinet, Ta lite av hallonen och häll tillbaka i kastrullen, och under uppvärmning smält ner gelantinet i kastrullen. Blanda sedan ihop all hallon och tillsätt färskost och florsocker. Vispa grädden och blanda ner hallonröran. Låt stå i kylen i minst en timma.

Japp Fluff
3 st dubbel Japp
30 gram mörk block choklad
4 dl grädde

Dela chokladen i mindre bitar, låt smälta på låg värme tillsammans med hälften av grädden. när det har smält ner till en jämn smet tillsätt då resten av grädden. Låt stå svalt i minst 2 timmar, vispa sedan upp till en fluffig fast smet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0