Tårta med Reisen/Nougat fluff och Hallon Mousse

Dagens Tårtbakning
Gick inge vidare :-( fick dåliga nyheter så jag kom av mig helt, plus att lilleman är ruggit förkyld och gnällig. tack dock att cessan snällt tog honom medans jag tappert försökte montera tårtan mellan gråtattakerna
Här kommer iallafall det halv taskiga slutresultatet. (lovar göra ny i morgon!)



Fylld med Reisen/nougat Fluff och Hallon mousse täckt med Marsipan. dekorationer i marsipan, Choklad och Sockerkulor
(längst kanten har jag lagt choklad då jag inte fick till kristyren)

Recept

Reisens och nouat Fluff
150 gram Reisen
58 gram nougat (en förpackning godis nougat)
4 dl grädde

Dela godiset i mindre bitar och smält det tillsammans med grädde på låg värme på spisen.
ställ svalt och vänta tills den svalat helt!
vispa sedan upp krämen till en fluffig mousse.

OBS det är jätte viktigt att inte värma på för hög värme då kommer den inte gå att vispa upp! så smält på så låg värme som möjligt!

Hallonmousse
4 gelatinblad
1 pkt frysta hallon (200g)
1 dl socker
2 dl vispgrädde
3 äggvitor


Tina hallonen och blötlägg gelatinet
mosa hallonen till mos och sila sedan bort kärnorna (man kan absolut ha kvar kärnorna om man vill men bäst blir det utan dom).  Vispa äggvitorna och sockret till ett hårt skum (man ska kunna vända skålen upp och ner utan att smeten runner ut). Ta upp gelatinet och smält på sväg värme i en kastrull. Tillsätt hallonmoset.
Låt hallon blandningen svalna, vispa upp grädden. Blanda ner hallonmoset i grädden och vänd sedan ner äggblandningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0