Recept Hallon, Banan och blåbärs cupcakes med Hi-hats

Har bakat lite grann som jag tyvärr inte har haft tid att lägga upp. Blev riktigt sugen på mums mums här om kvällen och tänkte jag tester att göra egna men som topping på cupcakesen. (recept och ide kommer från www.marthasteward.com) jag har valt att göra på små cupcakes då dom stora blir så mäktiga. detta receptet är fär 12 st men jag gjorde det på 24

Hallon,Banan och Blåbärs cupcakes med Hi-hats (fluffy white frosting)

125 g smör 

2 ½ dl farinsocker

3 ägg

2 tsk vaniljsocker

1 ½ tsk bakpulver

1 krm salt

5 dl vetemjöl

1 dl mjölk

1 banan

1 dl hallon

1 dl blåbär



Låt smöret stå i rumstemperatur så att det mjuknar, blanda smör och socker till en jämn smet. blanda i äggen, en i taget. tillsätt sedan vaniljsocker och salt. blanda vetemjölet och bakpulvret tillsammans och rör sedan ner det i smeten. blandas lättast med en el visp.
tillsätt mjölken och rör till en jämn smet.
Dela upp smeten i 3 lika stora delar, mosa ner bananen i den ena, blanda ner blåbär i den andra. blanda ner hallonen i den tredje, men jag skulle passera hallonen i en sil för att få bort kärnorna innan.
lägg en klick av valfri smet i botten. en ovanpå och sedan avsluta med en uppe på.
grädda på 200 grader i ca 20 min.

Tips om man tillsätter lite färg i smeten så ser den roligare ut! jag tillsatte gul i bananen rosa i hallonen och lila i blåbären. det gör stor skillnad.


Fluffy white frosting

1.36 dl socker
0,8 dl vatten
1/4 tsk citron saft
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker

värm upp vatten socker och citron i en kastroll och låt det skuda. det ska upp till 115 grader!
samtidigt vispar du upp äggvitan och vaniljsocker så att det bildas mjuka toppar om man stoppar ner ett finger eller liknande.
häll ner sockerlagen i äggblandningen sakta! detta ska ske under konstant vispning. när allt är i smeteten låt det då vispa i ca 10 min tills dess att det blidas hårda toppar.


sedan är det bara att spritsa på blandningen uppe på cupcakesen. låt dom stå i kyla i 1-2 timmar, värm sedan upp ca 200 gram mörk blockchoklad och doppa cupcakesen i det.

Tips jag hade inte tid eller ork att vänta så jag hällde på choklanden med hjälp av en tesked. blir inte alls lika snyggt som om man väntar och doppar dom i chokland. en 
smaken blir det iallafall ingen fel på ;-)
fluffy white frosting är svårt att få till första gången. misslyckas man kan man använda smeten till maränger. man måste inte göra Hi-hats (doppa i choklad) utan det funkar kanon att äta frostingen som den är! men med choklad på smakar det som mums mums :-D


Kommentarer
Postat av: Sandra

Filmen va riktigt bra!! Jag har dock inte läst boken, men ska göra det nu...



Kram

2009-03-01 @ 12:08:38
URL: http://bitchens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0