Recept: Kladdkaka / Kladdkaksmuffins glutenfritt

Inom kort kommer det komma recept på härliga munkar donuts och cookies.
Men idag bjuder jag på ett härligt recept på Kladdkakemuffins eller kladdkaka!
Detta recept ger en riktigt härlig seg och kladdig kaka! ni lär inte bli besvikna. Dessutom kan receptet göras glutenfritt läs då under Tips!
Recept kladdkaka/kladdkakemuffins

2 Ägg
2,5 dl socker
1 dl mjöl (eller 1/2 dl mjöl och 1/2 dl mald mandel)
100 gram smör
2 msk vaniljsocker
2 msk kakao
50 gram mörkchoklad

Sätt ugnen på 175 grader
smält smöret
Vispa socker och ägg poröst
Fin hacka chokladen och ev. mal mandel
blanda sedan ihop alltsammans
Häll upp i muffins formar eller i en kakform. använder du kakform måste du ströa den med kokos, ströbröd eller nåt liknande.
Grädda i ugnen i 15-20 min för en kakform och för mindre muffins/bullformar. för dom större (som på min bild) formarna så krävs det 20-25 min. men det är lite efter egen smak hur kladdig man vill ha kakan.

Tips: du kan utesluta mjölet helt och då få en kladdkaka som är glutenfri. Mal då 1,25 dl mandel! Mandeln ska malas i en mandelkvarn för att få samma fina korn som mjöl.
För lite lyxigare kladdkaksmuffins så kan man trycka ner en stor bit vitchoklad i mitten innan man gräddar. man måste inte använda blockchokladen heller om man inte skulle ha det hemma. utan kör då på 2 msk extra kakao.
Servera gärna med lätt vispad grädde och bär






Kommentarer
Postat av: valles mamma

Man kan även köpa glutenfritt mjöl och ersätta det vanliga mjölet, i samma mängd. Jag gillar Lailas mjölmix mest. Kram!

2011-05-07 @ 17:31:58
URL: http://metrobloggen.se/egenblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0