Recept: Bröllopstårta

Och äntligen, JO det är sant! Äntligen har jag gjort den där bröllopstårtan som jag länge väntade på att få testa att göra.
Bröllopstårtan gjordes till min kära Bror och hans numer fru!


Här har jag haft stor användning av det som Jenny lärde mig!
Tårtorna är i olika storlekar. den Övre tårtan är laktosfri och tårtan i mitten på ställningen är utan jordgubbar!


Från ovan

Tårtorna är fyllda med hallon-jordgubbs mousse och japp fluff (en bara hallon mousse) spacklade med grädde

(räknat på en tårta ca 10-12 bitar)

Japp Fluff

3 st dubbel Japp
30 gram mörk block choklad
4 dl grädde

Dela chokladen i mindre bitar, låt smälta på låg värme tillsammans med hälften av grädden. när det har smält ner till en jämn smet tillsätt då resten av grädden. Låt stå svalt i minst 2 timmar, vispa sedan upp till en fluffig fast smet.


Hallon/jordgubbs mousse

150 gram färska hallon 
150 gram färska jordgubbar
2 dl vispgrädde
2 blad gelantin
1 dl florsocker
1 msk citron juice

Värm upp  hallon och jordubbar och mosa dom i kastrullen, passera dom sedan genom en finmaskig sil så man slipper få med bitar.  blötlägg gelantinet, ta lite av hallon-jordgubbs moset (låt resten stå svalt) värm upp det tillsammans med gelantinet tills det smälter, rör sedan ner det i det kalla hallon-jorduggsmoset tillsammans med florsockret och citron juicen. vispa upp grädden hårt och rör ner hallon-jordgubbs blandningen i grädden, låt stå svalt i minst 40 min.

(Vill man bara ha jordgubbar eller hallon mousse är det bara att ta ta bort de man inte vill ha och dubbla det man vill ha :-) )

När jag gör laktos fria tårtor så gör jag dom så laktos fria som möjligt. Det är mina två bröder som inte kan äta laktosen och dom är medvetna om att viss mjölk förekommer som i detta fall i Jappen. men i övrigt så utesluter jag det så mycket som möjligt. jag använder främst Valio! Värt att tänka på just med laktosfria produkter så tex. grädden har mycket längre tid att vispa än vanlig så ibland får man helt enkelt hålla ut och inte ge upp för fort. och när man väl fått det att tjockna så vispa försiktigt. för jag har märkat att när man väl har fått det att tjockna så går det fort sen spricker det. Lycka till! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0