Recept: Cookiemonster Cupcakes och hur man gör

Jag fick frågan för en tid sedan, Angela hur gör jag nåt enkelt till mitt barns födelsedag.
Jag gav henne tipset om dessa små raringar som är lätta att göra och imponerar på barnen :-)
Dessutom så är dom både roliga och lätta att göra.





Ingredienser:

Grundrecept cupcakes
100 gram smör
2 ägg
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk 3%
1 citron (rivet skal och juice)
1 lime (rivetskal och juice)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulvet

sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg socker och vaniljsocker poröst
smält smör och blanda ut det med mjölken så smöret svalnar. vispa sedan ner det i ägg blandningen.
Tillsätt det rivna citron & lime skalet
Blanda ihop vetemjöl, salt och bakpulvret och tillsätt det i smeten.
Ta saften av citronen och limen och blanda i.

Gräddas i ugnen tillsdess att dom är klara i mitten, testa med en sticka. tar ca 10-20 min beroende på storlek på muffinsen.

Tips Man kan ta bort citronen och limen och tillsätta tex. choklad nötter eller annat kul! detta är ett grundrecept så låt fantasin flöda.


Bounty fluff

3 st dubbel bounty
70 gram mörk choklad
4 dl grädde

dela chokladen och smält den i grädden på väldigt låg värme.
Låt smeten svala helt i minst 2 timmar, Vispa sedan upp fluffet till en fluffig smet.
Klart att använda

Tips: om du märker att den inte stelnar när du vispar, sluta! och låt den stå i kylen en stund till annars finns det en risk att den spricker! Alla fluff ska vara helt svala innan man vispar dom annars kommer dom inte att tjockna. om du ska göra flera stora så behöver du minst dubbla detta recept. detta recept räckte till 5 stora kakmonster och det blev lite över i skålen som jag hade på resten!


Hur gör man?
Låt själva muffinsen svalna helt innan du lägger på fluffet! annars kommer det att smälta och rinna av.
Jag använde ett dl mått som hjälp, fyll måttet, stryk över med en kniv och försök att skaka ut den halv runda bollen på muffinsen.
går det inte ta hjälp av kniven. forma till bollen med hjälp av kniven om det behövs.
häll på strössel eller liknande och stoppa in en halv liten cookie i som gör en mun!
ta runda godisar som tex. snöbollar eller fruktbollar.
om ni anväder samma som jag som är lite avlånga så går det bra att dela på godisen!
gör puppiller av lite smält choklad som du doppar en tandpetare i.

Klart!

Kommentarer
Postat av: Eleonore

Ser att du gillar att baka. Kan man göra tårta med citronfromagei morgon om den ska ätas på söndag?

2010-09-03 @ 16:09:53
URL: http://www.keeta.se
Postat av: angela

Hej

Ja tårtor ska med fördel göras dagen innan man ska äta dom så dom hinner sätta sig :-)

Lycka till!

2010-09-04 @ 11:29:50
URL: http://lilleprins.blogg.se/
Postat av: Ida

Galet söta cupcakes! :)

2010-11-01 @ 23:35:10
URL: http://baktajm.blogg.se/
Postat av: Filippa H.

Vilka fullkomligen underbara kakmonster! :)

och härlig blogg du har.

2010-12-06 @ 14:31:38
URL: http://mitt-stora-koksaventyr.blogspot.com/
Postat av: Fröken M

TACK FÖR TIPSET raring !! de där var ju helt underbara !!! kram

2011-03-30 @ 10:19:18
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0