Lätt recept: Lolliecookies

Ja men vi kör igång igen då :-) nu kommer det komma ett ex antal nya inlägg precis som utlovat! Dock så är klockan redan mycket så jag tar några recept i dag och resten kommer i veckan :)

Vi börjar med ett kul recept på underbart goda och roliga kakor. Dessa bakades i sommras när jag hjälpte till som avlastning åt 3 barn! plus att min lilla var med oxå, alla hjälpes åt och alla tyckte att det var jätte kul. dessutom är dom lätta att göra!
Kakorna jag pratar om är cookies!
Grundreceptet är lätt och sen kan man tillsätta nästan vad man vill!
Jag valde dessutom att göra dom lite roligare och mindre kladdiga att äta om man har småbarn! t.om mitt matvägrande barn gluffsade i sig hur många som helst!
Och namnet på dessa kakor?

Lolliecookies

Recept:
120 g mjukt smör
1 dl råsocker
1  ägg
1,5 dl vetemjöl
0.5 dl havregryn
0.5 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
(grundrecept)
Rivet skal av en lime och en halv apelsin
200 gram mini smarties

Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget. Vänd i vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt. riv lime och apelsinskalet blanda ner i degen. rör sedan ner mini smarties.
Rulla in kakdegen i plastfolie till en jämnrulle (ca 5 cm i diameter) och frys den sedan i cirka 30 min. Tag av plastfoliet, Skiva degen sedan i 1 cm tjocka skivor. Tag sedan glasspinnar och tryck in tom till ca hälften, se till att inte trycka dom igenom kakan. grädda kakorna på bakplåtspapper i 200 grader, cirka 10 minuter.

Tips, glasspinnar finns i olika stl. jag köpte vanliga sånna som är på "billiga glasspinnar" dom hittade jag på panduro. typ 200 st för 30 kr! finns det inte mini smarties kan man använda vanliga och dela på. självklart kan man ha i vanlig choklad istället om man vill, men det är roligare med lite färg.
Håll koll på kakorna för det går fort sen är dom brända. pinnarna bör ha varit blötlagda i ca en timma innan dom stoppas in i kakorna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0