Recept: 4 sorters Saftiga bullar (kanel, mandelmassa, blåbär och choklad)

Bullar, jag älskar att baka bullar! det är lätt, och det blir många godsaker att ha i frysen som man lätt kan tina om man får besök!

Här kommer 4 recept på olika bullar men på samma deg! perfekt om man vill köra olika men inte har ork att sätta olika degar!



Grundrecept (ca 40 bullar) 

5 dl mjölk
50 gram jäst (den röda för söta degar)
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1,5 tsk mald kardemumma
ca 16 dl mjöl
1125 gram smör (rumstempurerat)
1 st ägg
pärlsocker eller mandel till topping


värm mjölken till fingervarmt (ca 37 grader) Smula jästen i en bakbunke, Häll på mjölken och rör om tills det mesta av jästen har lösts upp.
Tillsätt sedan socker, salt, kardemumma och det mesta av vetemjölet,  Klicka i smöret. Arbeta kraftigt till en smidig deg. tillsätt mer mjöl om det behövs spar annars resten till utbakningen. Täck medbakduk och låt degen jäsa i 30 minuter.

Knåda degen igen, och dela sedan på den i 4a bitar.
Kavla den tunnt och ha i valfri fyllning (se nedan)

sen kan man antingen rulla ihop den till en rulle och skär sedan i ca 2 cm stora skivor, lägg i bullformar.
eller så viker man degen på mitten, dela i remsor, vrid varje remsa och vik ihop som en knut och lägg dom på bakplåtspapper.
låt dom sedan jäsa igen i 30 min under en handduk.
Pensla sedan med uppvispat ägg (ha i en skvätt vatten)
ha på pärlsocker eller mandel
grädda sedan på 250 grader i 8-10 min.


Tips, man kan använda torrjäst och det går även bra att använda blå jäst! kolla vad som finns i din butik. här brukar man få ta lite vad som finns! är inte en självklarhet att jäst finns i min lilla lokala butik!
jag brukar alltid sätta på ugnen en stund innan så att när jag har gjort klart bullarna och dom ska jäsa igen så kan jag sätta in plåtarna med bullarna på jäsning i underskåpet! då blir dom alltid perfekta och fint jästa.
tänk på att en deg som ska jäsas vill ha värme, så ställ bunken vid spisen, inte vid ett fönster!

Fyllningar:

Saftiga kanelbullar

 130 gram smör (rumstempurerat)
 2 dl socker
 3 msk mald kanel

Blanda samman alla ingredienser och bred sedan ut på degen.
eller så kan man använda sig av flytande smör, då kan man hälla smör direkt på den utkavlade degen och pensla ut smöret jämnt. strö sedan på socker och kanel

Saftiga mandelmassa bullar

130 gram smör (flytande eller rumstempurerat)
150 gram mandelmassa

häll på och/eller bred ut smör på den utkavlade degen, riv sedan mandelmassa uppe på degen.
då mandelmassa gärna "klumpar sig" är det bäst att göra det direkt över degen.

Saftiga blåbärsbullar

100 gram smör (rumstempurerat eller flytande)
200 gram blåbär (fäska eller frysta)

häll på och/eller bred ut smör på den utkavlade degen, strö sedan på blåbären.
gör man blåbärsbullar är det lättare att rulla degen och göra runda bullar! gör man med frysta så blir det kladdigt! tänk på att använda nåt under så blåbärsfärgen inte fäster på bord eller liknande. använd bullformar!

Saftiga chokladbullar

100 gram smör
1/2 dl kakao
100 gram choklad

häll på och/eller bred ut smör på den utkavlade degen, strö på kako. ha på choklad knappar är lättast annars hacka chokladen innan du häller på den!


Tips, jag testar mig fram, man kan oxå kombinera alla dessa. jag brukar t.ex använda mig av mandelmassa när jag gör blåbärsbullar. men då minskar jag ingredienserna lite. jag har även haft mandelmassa i chokladbullarna och även kanel i både blåbärs bullarna och chokladbullarna!
var inte rädda för att testa olika varianter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0