Lektion: Hur man gör rosor till tårtor

Får ganska ofta frågan hur man gör rosor i marsipan eller sugar paste och fick även som önskan av en läsare att lägga upp en beskrivning. Att göra rosor är väldigt lätt och ni alla som försöker kommer att lyckas. visst alla blir inte kanon fina, men övning ger färdighet! här kommer en foto serie med tillhörande beskrivning på hur man kan göra en lätt snabb ros!


1. Knåda marsipanen eller sugar pasten till en slät jämn boll. är den väldigt kladdig låt den vila en stund, alternativt knåda in lite florsocker eller potatis mjöl


2. Kavla sedan tunt, vänd gärna mellan varven så att den inte fastnar i bordet. Mjöla om det behövs med florsocker eller potatismjöl


3. Ta ett mått i lagom storlek och använd som utstickera, ju större mått desto större ros blir det, är den kladdig, låt den då vila en stund till
*Jag brukar använda en slät kapsyl när jag gör rosor till cupcackes *


4. Tag sedan en rund bit och rulla ihop den så att du får  en fin form innut i (se bild nedan)


5. tag kanterna och "putta" dom försiktigt utåt


6. tag sedan en till cirkel och lägg den runt "inne delen" om den är torr och inte fastnar kan du fukta med lite vatten.


7. "knuffa" ut kanterna försiktigt med fingret


8. sedan bygger du på flera cirklar på samma sett, "knuffa" ut alla kanter försiktigt






9. Klart! jag använde mig av 5 cirklar "rosen blad" utöver mitt delen. Kanterna kan snyggas till med ett fuktat finger eller tops!

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ååå så fina bakverk du gör, det här är din grej!



Har du något förslag på en efterrätt som kan vara

passande efter laxpasta?



Kram Camilla

2009-02-20 @ 18:40:08
Postat av: angela

TACK :-D synd bara att jag inte kunde göra dina tårtor som de var tänkt från början... men men jag kanske kan få göra dina tårtor när du fyller 100?? alltså om 5 år?? ;-)



Oj ja du till lax pasta, antingen så skulle jag köra på samma tema som fisken ja jag menar ju inte att du ska göra dessert med lax i ;-) men tex. cironfromage med stjärnfrukt och passions frukt?

annars så tycker ju jag att du ska testa nån av alla mina cupcakes! muuuums :-D

2009-02-20 @ 23:02:41
URL: http://angelabakar.blogg.se/
Postat av: Elle

Härlig blogg!!! =)

Blir sugen på att baka nu, men jag ska tyvärr bort i kväll så jag hinner inte! Men din blogg finns väl kvar... =)

2009-02-25 @ 15:54:56
URL: http://gladahundar.blogg.se/
Postat av: Malin

hej måste bara tacka för all inspiration jag får av dig! älskar att baka å blir tok sugen så fort jag ser din blogg!

2010-05-22 @ 21:49:16
URL: http://malinisakssonn.blogg.se/
Postat av: Ellen

JAg försökte härma dig, men det gick... Sådär =P Well, bra för att vara första försöket iaf! Du får lova att inte skratta när du ser dem =) Kram!

2011-08-25 @ 22:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0